Leietager dypdykk: Norwegian Guitar Center

I kontorfellesskapet på Bruket finner vi Peter Kalisky, mannen bak Norwegian Guitarcenter AS, en av Norges mest spesialiserte nisjeaktører innen gitardistribusjon.

Et liv bygget på gitarer

Siden 2013 har Peter formidlet gitarer i alle prisklasser, fra solide instrumenter for nybegynnere til håndbygde mesterverk som kan koste flere hundre tusen kroner. Det er et lite firma, men med en faglig tyngde som gjør at Peter er den eneste i Norge som får tak i enkelte av disse sjeldne instrumentene fra noen av verdens beste gitarbyggere.

Norsk Gitarsenter leverer primært til profesjonelle aktører som musikkbutikker som 4sound, ikke privatpersoner. Etterspørselen kommer fra musikere som vet hva de leter etter – og som ofte må stå på venteliste i flere år for å få en gitar fra en mesterbygger i Granada eller Amsterdam.

Fra Beatles til klassisk gitar

Peters forhold til gitaren startet som 14-åring med Beatles og Rolling Stones. Fire år senere oppdaget han klassisk gitar, og lidenskapen for instrumentet har holdt seg siden.

Han kom til Norge som flyktning fra Slovakia i 1970, etter den sovjetiske okkupasjonen to år tidligere. Gitarmiljøet ble etter hvert et fellesskap han både lærte av og bidro til – og som senere dannet grunnlaget for virksomheten hans.

I dag er Peter pensjonist, men Norsk Gitarsenter driver han fremdeles som en hobby og som et engasjert bidrag til det norske gitarmiljøet. Av og til får han også hjelp av barnebarnet Kristoffer, som studerer ved NTNU.

En del av et musikkmiljø

Peter ble introdusert for Bruket da han testet gitarer som skulle leveres til en musikkskole i nærheten. Her kjente han allerede Andreas fra Musikkglede, som også er leietaker, og da det dukket opp ledig plass i kontorfellesskapet, falt valget naturlig.

Lageret hans ligger et annet sted, men kontorplassen på Bruket gir nærhet til et faglig miljø med flere musikkstudioer og skapende aktører. Ett av dem, Dambrua, jobber med lydinnspilling til filmer og dokumentarer – en påminnelse om hvor bredt musikkmiljøet på Bruket egentlig er.

“Hva skiller en gitar til 4.000 kroner fra en gitar til 175.000?”

Peter forklarer det enkelt: De dyreste gitarene bygges for hånd, én og én, av gitarbyggere som lager kanskje åtte instrumenter i året. Treverket er nøye utvalgt, konstruksjonen presis, og mekanikken av høyeste kvalitet. Resultatet er en helt annen spilleopplevelse enn man får med fabrikkbygde instrumenter.

De eksklusive gitarene fra byggere som José Vigil og Ottavo Winkel har ventelister på flere år. De kjøpes ofte av lærere og profesjonelle musikere som vet hvor stor forskjell et instrument kan gjøre.

Et lite firma med et stort nettverk

Gjennom mange år i miljøet har Peter bygget relasjoner til noen av verdens mest anerkjente gitarbyggere. Den første butikken han solgte til var Hornås Musikk i Oslo, og nettverket har vokst gjennom faglige kontakter som Edmund Blochinger – en mesterbygger de fleste gitarister kjenner navnet på.

I dag er Peter en del av det voksende kreative fellesskapet på Bruket Fjellhamar – et sted der musikere, lydarbeidere, animatører, designere og skaperverksteder møtes under samme tak.

“Det er fint å være et sted hvor musikklivet er så synlig i hverdagen.”